Här kan du anmäla utebliven sophämtning
Avfallshämtning sker mellan klockan 06:00 - 22:00. Är du osäker på vilken dag ditt kommunala avfall hämtas kan du ta reda på det här: https://www.varmdo.se/download/hämtdagar.pdf (Länken öppnas i ett nytt fönster)
För att ditt kärl ska bli hämtat är det viktigt att det är placerat rätt.
Det innebär följande:
- Kärlet/kärlen ska ställas inom 1,5 meter från sopbilens stoppställe.
- Det ska vara fri passage 0,5 meter runt varje kärl.
- Kärlet/kärlen ska vara placerade med öppningen utåt och handtagen in mot fastigheten för att tömning ska ske.
- Kärlen får inte placeras så att fotgängare, brevbärare och snöröjare hindras.
Om ditt kärl inte blivit hämtat på grund av att det inte varit korrekt placerat enligt punkterna ovan, kan du beställa en extrahämtning här: https://service.varmdo.se/EHH
Om ditt kärl inte blivit hämtat trots korrekt placering, kan du anmäla utebliven sophämtning tidigast arbetsdagen efter. För att anmälan ska behandlas måste den inkomma senast tre arbetsdagar från ordinarie hämtdag. Vid godkänd reklamation sker hämtning senast arbetsdagen efter att anmälan inkommit.
Vid godkänd reklamation hämtas ditt kommunala avfall senast arbetsdagen efter att anmälan inkommit.