Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Mina e-tjänster eller starta e-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Mina e-tjänster
Mina e-tjänster
  • Värmdös e-tjänster
Logga in
  • StartsidaPil

Frågor och svar

Fråga
Svar
Fungerar era e-tjänster med mobilt bank-ID?
Svar:

Tyvärr stöds just nu bara ett fåtal av alla våra e-tjänster av Mobilt Bank-ID. Vi arbetar för att införa detta på alla e-tjänster som stödjer e-legitimation.

Hur länge gäller min e-legitimation?
Svar:

Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut. Det kan du göra på utfärdarens (bankens eller Telias) webbplats.

Hur ser jag om e-tjänsten stödjer Mobilt Bank-ID?
Svar:

Om e-tjänsten stödjer Mobilt Bank-ID finns det som valmöjlighet när inloggningsmetod väljs.

Hur skaffar jag mig e-legitimation?
Svar:

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och uppnått en viss ålder. Om du är kund i en internetbank kan du som inloggad på internetbanken ladda ner e-legitimationen till den dator du ska använda. Läs mer på respektive banks webbplats. Nordea och Telia erbjuder e-legitimation till dig som inte är internetbankkund.

På länken www.e-legitimation.se finns utförlig information om hur du skaffar dig e-legitimation.

Hur spärrar jag min e-legitimation?
Svar:

En e-legitimation är en personlig ID-handling som du skall förvara säkert och hålla din privata PIN-kod hemlig. Men om du misstänker att någon obehörig kan ha kommit åt din e-legitimation, eller du blivit av med din e-legitimation, är det viktigt att du omedelbart spärrar din e-legitimationen så att den inte längre kan användas. Har du e-legitimation på fil, kan du normalt själv spärra e-legitimationen via din Internetbank, men kommer du inte åt Internetbanken eller har e-legitimation på kort, så måste du ringa din utgivare och spärra din e-legitimation.

Ett stulet eller borttappat ID-kort skall du även polisanmäla. Ring 114 14 eller gör en elektronisk anmälan hos Polisen.

 

Jag får fram "Sidan kan inte visas" när jag försöker logga in med e-legitimation
Svar:

Du behöver troligtvis rensa cookies i din webbläsare.

Följ anvinsningarna för den webbläsare du använder.

Internet Explorer 7:
1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
2. Välj Internetalternativ från undermenyn
3. Tryck på knappen Ta bort
4. Tryck sedan på knappen Ta bort cookies
5. Tryck Ja på följdfrågan
6. Tryck på Stäng nederst i fönstret ”Ta bort webbhistorik”
7. Tryck OK för att stänga fönstret

Internet Explorer 8, Internet Explorer 9:
1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
2. Välj Ta bort webbhistorik
3. Markera kryssrutan Cookies
4. Tryck på Ta bort

Mozilla Firefox:
1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
2. Välj Rensa ut tidigare historik
3. Under Tidsintervall att ta bort, välj All historik
4. Markera Kakor
5. Tryck på Ta bort

Google Chrome:
1. Klicka på skiftnyckelikonen överst i webbläsaren
2. Välj Verktyg
3. Klicka på Ta bort webbinformation/Rensa webbinformation
4. I rutan som kommer upp, bocka i Ta bort cookies
5. Vid texten Ta bort följande objekt från, välj Tidens början
6. Klicka därefter på Rensa webbinformation

Safari för Mac:
1. Tryck på Safari överst i webbläsaren
2. Välj Inställningar
3. Klicka på Integritetsskydd
4. Klicka på Ta bort alla webbplatsdata.
5. Klicka Ta bort nu på följdfrågan

 

Vad gör jag om min e-legitimation inte fungerar?
Svar:

Det finns olika utgivare av e-legitimationer. Klicka på länkarna här nedan för att testa ditt e-leg och få support

Bank-ID

Nordea

Telia

 

Vad är e-legitimation?
Svar:

Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet. En e-legitimation kan jämföras med en vanlig ID-handling, till exempel ett ID-kort eller körkort. E-legitimationen kan vara i form av en fil på en hårddisk eller ett kort. Den kan också läggas på ett USB-minne. E-legitimationer ges ut av banker och Telia. Beroende på vem som ger ut e-legitimationen kan den ha olika namn som BankID, Nordeas e-legitimation eller Telia e-legitimation.

Vad är Mobilt Bank-ID?
Svar:

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt BankID. Detta gör du hos din internetbank.

Vilka tekniska krav finns för e-legitimation?
Svar:

Det finns olika tekniska krav för e-legitimation. Här kan du läsa mer om dessa krav.

Bank-ID

Nordea

Telia

 

Tillbaka

Kontakt

Värmdö kommun
08-570 470 00
varmdo.kommun@varmdo.se
Skogsbovägen 9-11, Gustavsberg
Postadress: 134 81 Gustavsberg
Hitta politiker
Servicecenter

Om Varmdo.se

Cookies
Anpassa
För medarbetare

Snabblänkar

Felanmäl e-tjänst

  • Värmdös e-tjänster