Här kan du:
- Ansöka om installation av torrtoalett samt dispens för kompostering av slam och latrin (toalettavfall).
Observera att det inte är möjligt att lämna in kompletteringar via e-tjänsten till ett redan inskickat ärende.
Att installera en torrtoalett kräver tillstånd från kommunen. Exempel på torrtoaletter är:
- Urinseparerande torrtoalett
- Förmultningstoalett
- Utedass
- Förbränningstoalett
Vill du ta hand om avfallet från torrtoaletten själv genom kompostering behöver du ansöka om dispens. För att en dispens ska beviljas ska det:
- finnas tillstånd för befintlig avloppsanläggning,
- finnas växtlighet på fastigheten som har möjlighet att ta upp den näring som kommer från komposteringen. Kompostering lämpar sig inte om fastigheten består av berg.
Fastighetsbeteckning
För att kunna använda denna tjänst måste du kunna fastighetsbeteckningen på fastigheten.
Kan du inte fastighetsbeteckningen gå till kommunens webbkarta. Klicka på sök i listan ovan kartan och välj adress, skriv in aktuell adress. Fastigheten markeras och fastighetsbeteckningen står i kartan.
Handlingar
Handlingar som bifogas måste vara i PDF-format. Ritningar ska vara fackmannamässigt utförda och skalenliga.
Till alla ansökningar ska en situationsplan bifogas. I de flesta fall är uppgifterna som finns i kommunens tomtkarta tillräckliga. Tomtkartan kan du själv skriva ut från vår webbkarta här.
Det går också bra att använda karta för små avlopp och strandskydd, en nybyggnadskarta eller förenklad nybyggnadskarta. Har du inte redan en karta eller inte möjlighet att skriva ut tomtkartan kan du beställa en via länken.
Situationsplanen ska innehålla följande uppgifter:
- fastighetens gränser samt befintliga och planerade byggnader
- var komposten ska placeras
- avstånd och riktning till samtliga dricksvattentäkter inom 50 meter från komposten
Avgift
För handläggning av ärendet tas en avgift ut enligt fastställd taxa.
Behandling av personuppgifter
De personuppgifter du lämnar när du skickar in uppgifter registreras och behandlas enligt reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Dina uppgifter kommer att bevaras och arkiveras. Det görs eftersom uppgifterna behövs för vår myndighetsutövning (artikel 6, 1.e i GDPR).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Läs gärna mer på varmdo.se/personuppgifter om hur kommunen behandlar personuppgifter. Personuppgiftsansvarig är bygg-, miljö-, och hälsoskyddsnämnden. Har du frågor eller synpunkter på hur personuppgifter hanteras kontakta vårt dataskyddsombud: dataskyddsombud@varmdo.se. Vid klagomål kan du även vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten imy.se.
E-tjänsten kräver e-legitimation, klicka på "Logga in" för att fortsätta.