För att en elev ska ha rätt att delta i modersmålsundervisning gäller följande kriterier, där alla tre ska vara uppfyllda:
- a) Eleven är adoptivbarn och har ett annat språk än svenska som modersmål, eller
b) Minst en av elevens vårdnadshavare har något av minoritetsspråken samiska, finska, meänkieli, romani, chib eller jiddisch som modersmål, eller
c) Minst en av elevens vårdnadshavare har ett annat modersmål än svenska och använder detta dagligen som samtalsspråk med eleven och minst 5 elever önskar undervisning i det aktuella språket
- Eleven har grundläggande kunskaper i modersmålet*
- Det måste finnas en lämplig lärare i modersmålet, för att kommunen ska vara skyldig att starta modersmålsundervisning.
Modersmålsundervisningen får inte omfatta mer än ett språk för en elev. Om det finns särskilda skäl får dock en romsk elev som kommer från utlandet ges modersmålsundervisning i två språk.
Elever i friskolor ansöker om modersmålsundervisning till sin egen rektor.
*Utökad rätt till modersmålsundervisning. Elever som hör till de nationella minoriteterna kommer från och med den 1 juli 2015 att få utökad rätt till modersmålsundervisning. Det betyder att ett nationellt minoritetsspråk ska kunna läsas som ett nybörjarspråk i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller sameskolan. Eleven ska även ha möjlighet att fortsätta läsa språket på gymnasienivå.