Här kan du:
- Ansöka om installation av torrtoalett, förbränningstoalett samt dispens för kompostering av slam och latrin (toalettavfall).
Att installera en torrtoalett kräver tillstånd från kommunen. Exempel på torrtoaletter är:
- Urinseparerande torrtoalett
- Förmultningstoalett
- Utedass
- Förbränningstoalett
Vill du ta hand om avfallet från torrtoaletten själv genom kompostering behöver du ansöka om dispens. För att en dispens ska beviljas ska det:
- finnas tillstånd för befintlig avloppsanläggning,
- finnas växtlighet på fastigheten som har möjlighet att ta upp den näring som kommer från komposteringen. Kompostering lämpar sig inte om fastigheten består av berg.
Fastighetsbeteckning
För att kunna använda denna tjänst måste du kunna fastighetsbeteckningen på fastigheten.
Kan du inte fastighetsbeteckningen gå till kommunens webbkarta. Klicka på sök i listan ovan kartan och välj adress, skriv in aktuell adress. Fastigheten markeras och fastighetsbeteckningen står i kartan.
Handlingar
Handlingar som bifogas måste vara i PDF-format. Ritningar ska vara fackmannamässigt utförda och skalenliga.
Till ansökan om torrtoalett, förbränningstoalett och dispens för kompostering av slam/latrin ska en situationsplan bifogas som visar:
- Fastighetens gränser samt befintliga och planerade byggnader
- Placering av kompost
- Avstånd och riktning till samtliga dricksvattentäkter inom 50 meter från komposten
- Placering av torrtoalett
- Placering av förbränningstoalett
- Placeringen av din egen dricksvattenbrunn
- Produktblad (om förbränningstoalett)
Vid ansökan om endast kompostering av slam/latrin behöver du även bifoga beslutet om befintligt tillstånd för installation av torrtoalett.
Avgift
För handläggning av ärendet tas en avgift ut enligt fastställd taxa.
Behandling av personuppgifter
De personuppgifter du lämnar när du skickar in uppgifter registreras och behandlas enligt reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Dina uppgifter kommer att bevaras och arkiveras. Det görs eftersom uppgifterna behövs för vår myndighetsutövning (artikel 6, 1.e i GDPR).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Läs gärna mer på varmdo.se/personuppgifter om hur kommunen behandlar personuppgifter. Personuppgiftsansvarig är bygg-, miljö-, och hälsoskyddsnämnden. Har du frågor eller synpunkter på hur personuppgifter hanteras kontakta vårt dataskyddsombud: dataskyddsombud@varmdo.se. Vid klagomål kan du även vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten imy.se.
E-tjänsten kräver e-legitimation, klicka på "Logga in" för att fortsätta.