Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Mina e-tjänster eller starta e-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Mina e-tjänster
Mina e-tjänster
  • Värmdös e-tjänster
Logga in
  • StartsidaPil
Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar när du skickar in uppgifter registreras och behandlas enligt reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Dina uppgifter kommer att bevaras och arkiveras. Det görs eftersom uppgifterna behövs för vår myndighetsutövning (artikel 6, 1.e i GDPR). Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade.

Läs gärna mer på varmdo.se/personuppgifter om hur kommunen behandlar personuppgifter. Personuppgiftsansvarig är bygg-, miljö-, och hälsoskyddsnämnden. Har du frågor eller synpunkter på hur personuppgifter hanteras kontakta vårt dataskyddsombud: dataskyddsombud@varmdo.se. Vid klagomål kan du även vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se

Beställning av tillfällig vistelse

Alla som vistas tillfälligt i annan kommun och har ett behov av hemtjänst ska ha beslut på detta från sin hemkommun. För att på bästa sätt kunna tillgodose omsorgsbehovet för de personer som tillfälligt vistas i Värmdö kommun behövs planering och samverkan mellan bosättningskommun och vistelsekommun.

Information

  • Beställning skall inkomma minst 14 dagar innan insatserna ska påbörjas.
  • Hemtjänstutförarna är uppdelade i olika områden och vilken hemtjänst brukaren får styrs av vart brukaren kommer att vistas.
  • Oavsett vilken hemtjänst man har är det nattpatrullen som ansvarar för insatser nattetid mellan klockan 22:00 till 07:00.
  • Bosättningskommunens beslutade insatser måste vara anpassade till förutsättningarna i bostaden för den tillfälliga vistelsen.
  • Om brukaren som vistas hos oss behöver utökade insatser under vistelsen är det bosättningskommunens ansvar att bedöma och besluta om detta.
  • Bosättningskommunens primärvård ansvarar för att beställa hälso- och sjukvårdsinsatser samt hjälpmedel/hemrehabilitering under den tillfälliga vistelsen.
  • Har brukare insatser som kräver egenvårdsintyg så behöver intyget bifogas i beställningen.
  • Beroende på vilka beviljade insatser den enskilde har så kan den enskilde behöva lämna ut flera nycklar till hemtjänstutföraren/hemtjänstutförarna.
  • Bosättningskommunen informerar den enskilde som har blivit beviljad ett trygghetslarm om att larmet måste lämnas tillbaka till hemtjänstutförare när den tillfälliga vistelsen är avslutad.
  • Bosättningskommunen är skyldig att rapportera beslut som inte går att verkställa till IVO.
  • Underlag på utförd tid skickas till er i samband med fakturering. Fakturering sker i efterskott.

Hemtjänst på öar

Värmdö kommun består av flera öar, en del utan fast vägförbindelse, vilket gör att förutsättningarna är annorlunda när det gäller att utföra hemtjänst. En insats som vanligtvis tar en kort stund att utföra i stadsmiljö kan kräva flera timmar att utföra i skärgården, beroende på var i kommunen den enskilde önskar vistas. Bosättningskommunen behöver vara beredd på att insatser i glesbygd och ute på öar i skärgården innebär utökade beslut.

Andra viktiga saker att tänka på:

  • När hemtjänsten behöver köpa resor med båttaxi för att ta sig ut till brukaren kommer den kostnaden att faktureras bosättningskommunen.
  • Det är inte möjligt att ha nattillsyn på en ö.
  • Ska en person ha trygghetslarm på en ö så ska det finnas en ringkedja på tre personer som alltid kan svara på ett larm, hemtjänsten åker inte på larm på öar.

Kontaktinformation

Om du har frågor eller vill ha mer information är du välkommen att kontakta en avgiftshandläggare på Värmdö Kommun.

Telefonnummer: 08 570 470 00

E-post: bistand.admin@varmdo.se

Nästa

Kontakt

Värmdö kommun
08-570 470 00
varmdo.kommun@varmdo.se
Skogsbovägen 9-11, Gustavsberg
Postadress: 134 81 Gustavsberg
Hitta politiker
Servicecenter

Om Varmdo.se

Cookies
Anpassa
För medarbetare

Snabblänkar

Felanmäl e-tjänst

  • Värmdös e-tjänster