Observera
Önskar du att ta del av handlingar med stöd av offentlighets- och sekretesslag, socialtjänstlag, patientdatalag, utdrag ur belastningsregistret, betygsdatabasen eller liknande ska denna e-tjänst INTE användas.
För information hur du begär ut dessa typer av handlingar hänvisar vi till annan e-tjänst eller blankett via E-tjänster och blanketter - Värmdö kommun (varmdo.se) .
Det också bra att kontakta Värmdö kommuns servicecenter Kontakt - Värmdö kommun (varmdo.se) .
Förenklad delgivning
Vid förenklad delgivning behöver du som mottagare inte skicka in något bevis på att handlingen har mottagits.
När kommunen skickar brev eller e-post med förenklad delgivning
För att kunna använda förenklad delgivning behöver kommunen ge dig information om hur det fungerar.
Att delges något betyder att det räknas som att man har tagit emot det. Det har betydelse bland annat när det gäller tider för att svara eller överklaga.
Handlingar kan skickas till dig med förenklad delgivning så länge som ärendet pågår.
Vid förenklad delgivning skickas eller e-postas två brev
För att vara säker på att du får handlingen som du ska ta del av skickar/e-postar kommunen två brev.
- Det första brevet/e-posten innehåller det som du ska delges.
- Det andra brevet/e-posten, som skickas nästa arbetsdag, är ett kontrollmeddelande som berättar att det första brevet har skickats.
Om du bara får kontrollmeddelandet, men inte brevet/e-posten med själva handlingen, måste du kontakta kommunen snarast.
Breven/e-posten skickas till din senast kända adress. Det kan vara din e-postadress om du har lämnat den till kommunen. Om breven/e-posten kommer i retur till kommunen skickas de till din folkbokföringsadress.
När är du delgiven?
Du är delgiven två veckor efter att det första brevet/e-posten skickades. Vilket datum som brevet skickades framgår av kontrollmeddelandets text.
Exempel:
Beslutet som du ska delges skickas i det här exemplet den 1 mars.
Kommunen skickar kontrollmeddelande nästa arbetsdag, den 2 mars.
Du räknas som delgiven 14 dagar efter första brevet skickades.
Du är i det här exemplet delgiven den 15 mars.
Om du ska överklaga inom en viss tid så räknas tiden från den 15 mars.
Du måste meddela kommunen om du byter adress (post- eller e-postadress).
Kontrollera din post/e-post åtminstone en gång varannan vecka, för att vara säker
på att inte missa något viktigt.