Här kan du:
- Anmäla nyinstallation samt ändring av eldstäder och rökkanaler.
Observera att det inte är möjligt att lämna in kompletteringar via e-tjänsten till ett redan inskickat ärende.
Innan en nyinstallation eller ändring av eldstad/braskamin och/eller rökkanal ska göras krävs alltid en anmälan till kommunen. Detta gäller för alla typer av byggnader. Rådgör gärna med skorstensfejarmästaren redan i planeringsskedet om vilka regler som gäller för din byggnad.
När anmälan är komplett får du ett startbesked från kommunen, du får då sätta igång att montera eldstaden. Ett slutbesked krävs innan du får börja använda eldstaden.
Läs mer om eldstäder
Fastighetsbeteckning
För att kunna använda denna tjänst måste du kunna fastighetsbeteckningen på fastigheten.
Kan du inte fastighetsbeteckningen gå till kommunens webbkarta. Klicka på sök i listen ovan kartan och välj adress, skriv in aktuell adress. Fastigheten markeras med en röd prick och fastighetsbeteckningen står i kartan.
Handlingar
Handlingar som bifogas måste vara i PDF-format. Bifoga handlingarna var för sig; situationsplan för sig, fasadritning för sig och så vidare. Ritningar ska vara fackmannamässigt utförda, skalenliga och innehålla skalmått.
Handlingar som behövs vid installation eller ändring av rökkanal/eldstad:
- Situationsplan, markera aktuell byggnad. Situationsplanen kan vara baserad på en tomtkarta som går att ladda ner gratis här: Tomtkartan.
- Planritning med inritad placering av eldstad.
- Prestandadeklaration för eldstad.
- Prestandadeklaration/ varuinformationsblad för rökkanal.
- Förslag till kontrollplan. På kommunens hemsida finns exempel på kontrollplan för eldstad: Kontrollplan eldstad.
- Fasadritning (behövs bara om du ska göra en åtgärd som påverkar byggnadens yttre, exempelvis en ny rökkanal)
Avgift
Avgiften för handläggning av ärendet är 4331 kr kronor enligt fastställd taxa.
Behandling av personuppgifter
De personuppgifter du lämnar när du skickar in uppgifter registreras och behandlas enligt reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Dina uppgifter kommer att bevaras och arkiveras. Det görs eftersom uppgifterna behövs för vår myndighetsutövning (artikel 6, 1.e i GDPR).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Läs gärna mer på varmdo.se/personuppgifter om hur kommunen behandlar personuppgifter. Personuppgiftsansvarig är bygg-, miljö-, och hälsoskyddsnämnden. Har du frågor eller synpunkter på hur personuppgifter hanteras kontakta vårt dataskyddsombud: dataskyddsombud@varmdo.se. Vid klagomål kan du även vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten imy.se.
E-tjänsten kräver e-legitimation, klicka på ”Logga in” för att fortsätta.