Här kan du ansöka om:
- Dispens för ändrat hämtningsintervall från fettavskiljare.
- Dispens för ändrat hämtningsintervall för slamtömning av slamavskiljare/grovrenstank, minireningsverk med mera.
Att tänka på
I vissa fall kan det finnas behov av att slamtömma din avloppsanläggning mer sällan än de fastställda hämtningsintervallen som är beskrivna ovan. Du kan då ansöka om dispens för ändrat hämtningsintervall av slam.
För att kunna få ansökan beviljad behöver din avloppsanläggning uppfylla dagens miljökrav. Det innebär att om du ansöker om längre hämtningsintervall för slamtömning sker också en bedömning av din avloppsanläggning. Om vi inte har genomfört tillsyn av din avloppsanläggning inom de senaste åren kommer vi efterfråga kompletterande uppgifter från dig och vid behov besöka din fastighet för att bedöma avloppsanläggningens funktion. Om avloppet har brister kan vi inte bevilja ett längre hämtningsintervall.
Har du exempelvis en markbaserad avloppsanläggning för WC- och BDT-avlopp behöver du redovisa ett analysresultat på utgående avloppsvatten. Har du ett minireningsverk för WC- och BDT-avlopp behöver du, utöver ett analysresultat, även bifoga servicerapporter samt eventuellt yttrande från leverantören eller servicefirman angående lämpligt hämtningsintervall. Du kan läsa mer om provtagning av avloppsvatten här.
Observera att en dispens för ändrat hämtningsintervall är personlig och gäller därför
inte nästa ägare vid eventuellt ägarbyte.
Avgift
För handläggning av ändringen/registreringen tas en avgift ut enligt fastställd taxa.