Alla som bor tillfälligt i annan kommun och har ett behov av hemtjänst ska ha beslut på detta från sin hemkommun.
På Värmdös hemsida finns information om vilka hemtjänstföretag som verkar i Värmdö och i vilka områden de är aktiva. Oavsett vilken hemtjänst man har är det nattpatrullen som ansvarar för insatser nattetid mellan klockan 22:00 till 07:00.
Information
- Beställningen skickas senast två veckor innan beräknad start av insats.
- Bosättningskommunen måste i beslut och beställning ha tagit ställning till hur personens hjälpbehov ska tillgodoses på den tillfälliga adressen.
- Den enskilde måste själv ta med sig eventuella hjälpmedel som behövs i bostaden.
- Beroende på vilka beviljade insatser den enskilde har så kan den enskilde behöva lämna ut flera nycklar till hemtjänstutföraren/hemtjänstutförarna.
- Ska en person ha trygghetslarm på en ö så ska den ha en ringkedja på tre personer som alltid kan svara på en ringning, hemtjänsten åker inte på ringningar på öar.
- Underlag på utförd tid skickas till er i samband med att vi fakturerar er.
- Om personen som vistas hos oss behöver utökade insatser under vistelsen är det bosättningskommunens ansvar att bedöma och besluta om detta. Detta kan då börja gälla direkt och inte efter två veckor.
- Alla beslut som inte går att verkställa ska rapporteras till IVO. Denna rapport ska bosättningskommunen göra då det är de som fattat beslutet.
Mer information om beställning av tillfällig vistelse finns på Värmdös hemsida.
Kontaktinformation
Om du har frågor eller vill ha mer information är du välkommen att kontakta en avgiftshandläggare på Värmdö Kommun.
Telefonnummer: 08 570 470 00
E-post: bistand.admin@varmdo.se