Här kan du:
- Lämna in en anmälan. För en åtgärd som inte omfattas av krav på bygglov, rivningslov eller marklov enligt plan- och bygglagen (2010:900) krävs det en anmälan vid:
- rivning av en byggnad eller en del av en byggnad, om byggnaden har en byggnadsarea som är större än 50,0 kvadratmeter,
- en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar påverkas väsentligt,
- en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att byggnadens brandskydd påverkas väsentligt,
- en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i en byggnad,
- en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad, eller
- nybyggnad eller väsentlig ändring av ett vindkraftverk.
Observera att det inte är möjligt att lämna in kompletteringar via e-tjänsten till ett redan inskickat ärende.
Fastighetsbeteckning
För att kunna använda denna tjänst måste du kunna fastighetsbeteckningen på fastigheten.
Kan du inte fastighetsbeteckningen gå till kommunens webbkarta. Klicka på sök i listen ovan kartan och välj adress, skriv in aktuell adress. Fastigheten markeras och fastighetsbeteckningen står i kartan.
Handlingar
Handlingar som bifogas måste vara i PDF-format. Bifoga handlingarna var för sig; situationsplan för sig, fasadritning för sig och så vidare. Ritningar ska vara fackmannamässigt utförda, skalenliga och innehålla skalmått.
Handlingar som behövs vid anmälan är beroende på åtgärd, följande kan krävas:
- Situationsplan som bygger på förenklad nybyggnadskarta eller motsvarande, läs mer om förenklad nybyggnadskarta
- Planritning
- Fasader (alla fasader)
- Sektionsritning
- Konstruktion/teknisk beskrivning
- Kontrollplan
- CE-märkning (endast vid ändring eller nyinstallation av eldstad)
Avgift
För handläggningen av anmälan tas en avgift ut. För aktuell information kontakta bygg- och miljöavdelningen.
Behandling av personuppgifter
De personuppgifter du lämnar när du skickar in uppgifter registreras och behandlas enligt reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Dina uppgifter kommer att bevaras och arkiveras. Det görs eftersom uppgifterna behövs för vår myndighetsutövning (artikel 6, 1.e i GDPR).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Läs gärna mer på varmdo.se/personuppgifter om hur kommunen behandlar personuppgifter. Personuppgiftsansvarig är bygg-, miljö-, och hälsoskyddsnämnden. Har du frågor eller synpunkter på hur personuppgifter hanteras kontakta vårt dataskyddsombud: dataskyddsombud@varmdo.se. Vid klagomål kan du även vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten imy.se.
E-tjänsten kräver e-legitimation, klicka på "Logga in" för att fortsätta.